Bitola ve Atatürk’ün Aşkı Eleni

Balkanların İncisi Ohrid
30 Nisan 2013

BİTOLA (Manastır)

Bitola’ya sırası ile Üsküp-Svetova-Kırçova-Struga’yı gezdikten sonra Ohrid’ten gidiyoruz. Ohrid-Bitola arası 70km ve 1saat’te gidiyorsun taksi ile.Bitola’da fazla takılmayacağız.Amaç,Mustafa Kemal ATATÜRK‘ünde askeri eğitimini aldığı;Manastır Askeri İdadisi‘ni ziyaret etmek ve yemek yiyip,geri dönmek.Bu sebepten dolayı Taksici de bizi 2-3 saat bekleyip tekrar 10 € karşılığında geri Ohrid’e götürebileceğini söyledi. Fiyat uygundu ve anlaştık.Saat 11 civarı ve taksici’ye saat 15’te askeri idadi önünde buluşuruz dedik.Toplam 4 Saatimiz vardı ve başladık keşfe…

Manastır Askeri İdadi’sinde ATATÜRK için özel bir yer müze haline getirilip,ziyaretçilere açılmış.Giriş çok cuzzi bir rakam karşılığı.Hani hep küçükken  derslerde duyardık ya Atatürk lise eğitimini “Manastır Askeri İdadi’sinde” tamamlamıştır diye. İşte o lise bu şehirden adını alıyor.Belki bu yüzden Manastır şehrini görür görmez başka duygulara kapılıyoruz.Şehir küçük fakat sevimli-düzenli ve temiz.

BİTOLA(MANASTIR) GEZİLECEK YERLER

En başta güzel bir eski çarşısı olduğunu belirteyim,530 yıl Osmanlı himayesi altında bulunan şehirde,camileri ve Osmanlı mimari dükkanları göze çarpmakta.Manastır Askeri İdadisi-Saat Kulesi- İshak Bey camii-Yeni camii-Bitola Müzesi ve Elveda Rumeli dizisi’nin çekimlerinin yapıldığı Makovo Köyü’nü gezmenizi tavsiye ederim. Ayrıca ATATÜRK’ün büyük aşk yaşadığı Eleni’nin evini de görebilirsiniz.

Manastır Askeri İdadisi

Atatürk Anı Odası’na gezenlere müze görevlisi tarafından bir aşk mektubu veriliyor,bu mektupta Atatürk’ün Askeri İdadi’de öğrenci olduğu dönemdeki ”İlk aşkı” Eleni’nin yazdığı mektup…Bir Rum iş adamının kızı olan Eleni ile Mustafa Kemal’in evlenmesine önce Atatürk’ün annesi Zübeyde Hanım’ın izin vermediği,daha sonra da babasının Eleni’yi kahyasıyla evlendirdiği anlatılıyor.

Eleni’nin müzede dağıtılan ve Atatürk’e hitaben yazdığı aşk mektubu şöyle:

Çok seneler geçti,ben halen her gün senden haber bekliyorum.Herhangi bir zamanda mektubumu alırsan,beni hatırla.Kağıttaki gözyaşlarımı görebileceksin.Yıllar ve olaylar geçiyor, seninle ilgili çok şeyler konuşuluyor. Mektubumu okurken,başka kadını seviyorsan,mektubumu yırt.

Manastırlı Eleni Karinte,bir günlük tanıdığı ve aşık olduğu adama bütün ömrünü harcamıştır.Benim seni sevdiğim kadar,o kadını o kadar çok seviyorsan,kendisine hiçbir şey söyleme,senin kadar mutlu olmasını diliyorum.Fakat, balkondaki kızı hatırlıyorsan ve başkasını sevmiyorsan,seni beklediğimi ve ömrüm boyunca bekleyeceğimi bilmeni istiyorum.

Döneceğini,beni unutmayacağını biliyorum.Babam vefat etti.Beni senden ayırdığından tam bir yıl geçti,beni eve kapattı ve bir ay çıkmama izin vermedi.Ağladım,biliyorum ki tüm kilitleri ve hapisleri boşuna harcadı.Beni evlendirecekleri adamı sadece bir kez gördüm ve kendisi bana onu sevebileceğimi söyledi.Ben kendisine,hayır,ben sadece ilk aşkımı seviyorum dedim.Babam beni hiç bir zaman affetmedi ve ben de kendisini affetmedim.O zamanlardaki gibi artık genç ve güzel değilim.

Ebediyen seni seven ve seni bekleyen, Eleni Karinte.

KONAKLAMA

Konaklama yapacak arkadaşlar,güvenle çok uygun fiyatlara merkezde konaklama yapabilir.Bunun için booking’ten destek alabilirsiniz.Fiyatlar 20 € civarı.

BİTOLA’DA YEME İÇME

Bitola’da Şirok caddesi,bizim istiklal caddesine benzer bir cadde ve tarihi binaların altında sağlı sollu yerleşmiş cafeler mevcut.Bu cafeler aperitif yiyecekler yada içeceğinizi rahatlıkla ucuza yudumlayabileceğiniz nezih yerlerdir.. Genelde şirok sokak derler buraya,ama cadde.Cadde bitola’nın en meşhur caddesi.Fiyatlar Ohrid’e göre bir tık daha pahalı ama,bize göre yine de çok ucuz.Cafeler hep full.

Bitola’da (Manastır) gezerken bir kaç kişiye oranın meşhur yemeğini, yada yemek yiyeceğimiz güzel bir mekan sorduk.Aldığımız cevap Köfteci AJCO (Ayço) oldu.

Merak ettik ve mekanı bulduk.Burası 167’den beri işletilen nezih bir mekan.Namını’da  kaymaklı köfteden almış. Vallah ne yalan söyleyeyim köfte kaymaklı olur mu?Kaşarlıdır o dedim inanmadım fakat,gerçekten kaymaklıymış.  İlk defa duydum ve tattım. Gerçekten harika fiyat olarakta Köfte+içecek+Salata 6€’ya…

KOMEDİ

Bitola yazımın başında belirtmiştim.Bizi Ohrid’ten Bitola’ya getiren taksici 4 saat buralarda takılıp bizi Ohrid’e geriye götürecekti. Bitola’daki 4 saatimizin ardından Taksici ile buluşma noktamıza gidiyoruz ve başlıyoruz beklemeye. Saat 15:05 taksici yok,o da ne önümüzde  Passat marka bir otomobil durdu ve şöför bize;Bitola’ya bizi getiren taksi şöförünün işinin çıktığını;söz verdiği içinde kendisinin geldiğini söyledi.Sizi Ohrid’e geri ben götüreceğim dedi. Taksiciye bak, helal olsun.Adam işi çıkınca bizi alması için arkadaşını özel oto ile göndermiş.

Yuppiii diyip çıktık yola.Şöför 40 dakikadır elinde bir kağıt (adresler yazıyor) ,bizi Bitola’da gezdiriyor,bir adrese gidip birşey alıyor ve bagaja koyuyor,başka bir adresten çanta alıyor,başka adrese gidip birini arabaya bindiriyor, telefon açıp 5 dk.sonra ordayım aşağıya in diyor, falan derken biz yol arkadaşım Ali abi ile birbirimize bakıyoruz ne iş diye.Sonunda dayanamayıp şöföre bizi Ohrid’e götürmeyecek misin ne iş ? diye soruyorum ve bana son adres ve sonra götüreceğim diyor ve özür diliyor.Hayda ne son adresi kardeşim diyorum ve söför bana abi ben kargo yapıyorum diyor.Adam Passat ile Ohrid-Bitola arasında malzeme ve yolcu taşıyormuş, aynı zamanda bizide Ohride götürüyor.Ahahaha koptuk vallah.Neyse gırgır-şamata ile  ohride varıyoruz.

Günübirlik Bitola turumuzdan sonra Ohrid’te otelimizde 1 gece dinlenip,ertesi gün Üsküp üzeriden Kosova’nın şirin şehri Prizrene gidiyoruz.Prizren yazım için tıklayınız…

(Visited 544 times, 1 visits today)